Tanzimat dönemiyle birlikte Osmanlı ekonomisinde yaşanan
hareketlilik, İstanbul´un boğaza doğru genişlemesine sebep oldu. Boğazdaki
yerleşim yerlerinde özellikle yazlık “sahil haneler” yapılmaya başladı. Boğazın iki yakasının rağbet görmesini fırsat
bilen biri İngiliz, öteki Rus iki şirket, kapitülasyonların kendilerine verdiği
haklardan yararlanarak 1837´de bu sularda iki vapur çalıştırmaya
başladılar. Hazine-i Hassa vapurlarının
düzenli seferler yapmaya başlamasıyla, kayıklarla saatler süren yolculuk yarı
yarıya kısaldı. Özellikle yaz aylarında mesirelere, ayazmalara, çayırlara sefa
yapmaya gitmek isteyen halk artık vapurları tercih etmeye başlamıştı. O
zamanlar ortaya çıkan bu talep, Şirket-i Hayriye´nin kurulmasını sağladı.
Şirketi Hayriye Logosu |
1909 yılında siyasi ve ekonomik sebeplerden gemi işletme
imtiyazı bir İngiliz şirketine devredilmiştir. Ancak İngiliz şirketi
yükümlülüğünü yerine getirmeyince 1910 yılında İdare-i Mahsusa'nın unvanı
değiştirilerek Osmanlı Seyr-i Sefain İdaresi olmuştur. Osmanlı Seyr-i Sefain
İdaresi 1925 yılında 597 sayılı Kanunla Türkiye Seyr-i Sefain İdaresi haline
getirilmiştir.
İlk çift uskurlu gemi Kamer |
1933 yılında 2248 sayılı Kanun'la, Türkiye Seyr-i Sefain
İdaresi, üç işletme durumuna getirilmiştir.
Bu işletmeler;
1 - AKAY, (İstanbul ve civarı iç hatlar ile Yalova),
2 - Denizyolları (Marmara, Akdeniz ve Karadeniz dış hatlar),
3 - Fabrika ve Havuzlar Müdürlükleri,
isimlerini almıştır.
1944 yılında 4571 sayılı Kanunla, Devlet Limanları İşletme Umum
Müdürlüğü kaldırılarak görevleri, Devlet Denizyolları ve Limanları İşletme Umum
Müdürlüğüne verilmiştir.
1944 yılında 4571 sayılı Kanunla, yeni bir hüviyet kazanan
Devlet Denizyolları ve Limanları İşletme Umum Müdürlüğü, Kıyı Emniyeti
İşletmesi ismi altında Fenerler ve Cankurtaran Teşkilatı'nı bünyesine almış ve
Şirket-i Hayriye'nin de 94 yıllık müstakil faaliyetine son verilmiştir.
Ayrıca,1945 yılında Şehirhatları İşletmesi de bu Umum Müdürlüğe dahil
edilmiştir.
Hukuksal olarak yukarıda kısaca anlatılan değişimler olurken,
tarihsel değişimin içinde İstanbul da ve boğazda şehir hayatı da değişmiştir.
Vapur yolculuklarının insan hayatı içindeki anlam ve önemide değişmiştir.
Yaklaşık ikiyüz yıl içinde “İstanbul da vapur macerasını” dönemin yazarlarının
kaleminden aktarıp o günleri yaşamdan sahneleri önünüze getirmek istiyorum. Blogumda
“iatanbul Vapurları” etiketinde bu yazılara ulaşabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder